ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הוועדה שלא מתכנסת

ועדת המשנה ללוחמה משפטית בראשות ציפי לבני מתכנסת רק פעם בשנה. כתבה שלישית בסדרה המנתחת את עבודת הח"כים בוועדות חוץ וביטחון
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ממשיכים לחשוף את נתוני הנוכחות המעודכנים של ועדת החוץ והביטחון – והפעם: ציפי לבני (המחנה הציוני). בבדיקה שערכנו בספטמבר 2017 מצאנו כי לבני, לצד יאיר לפיד, כמעט ולא מגיעים לדיוני ועדות חוץ וביטחון השונות בהן הם חברים.

חלפה לה שנה – וקיבלנו (באמצעות בקשת חופש מידע) את נתוני הנוכחות המעודכנים לתקופה שבין ספטמבר 2017 לנובמבר 2018. חשוב לציין כי בניתוח הנתונים החדשים אנחנו נותנים הנחה מסוימת ללבני – מאחר שלפני כחצי שנה היא מונתה לתפקיד יו"ר האופוזיציה (תפקיד רשמי עם מחויבויות יומיומיות).

תזכורת על ועדת חוץ וביטחון

ועדת חוץ וביטחון היא מהעמוסות והחשובות בכנסת. הוועדה מורכבת ממליאה מרכזית רחבה בה רשומים 20 חברי כנסת – ועוד שורה של תתי-ועדות משנה, רובן חסויות ביותר, ובהן יש בין 3 ל- 12 חברים. החסרון המרכזי של הוועדות מבחינתנו – הסודיות שלהן – הוא גם יתרונן: מתאפשר לקיים בהן, לפחות בתיאוריה, דיון רציני, מעמיק ונקי מפופוליזם – שהרי אין מצלמות שמתעדות ואין פרוטוקולים. בשביל חברי כנסת מסוימים, המשמעות של זה היא הפוכה – עבודה אפורה, שלא מתגמלת אל מול הבוחרים (למרות שהיא קריטית לביטחון ישראל).

ועם זאת, ישנו נתון אחד שבלט מאוד בעת ניתוח הנוכחות: לבני עדיין מכהנת כיו"ר ועדת המשנה ללוחמה משפטית. ועדה שנשמעת חשובה בהתחשב בקשיים הבינלאומיים איתם מתמודדת ישראל – אך התכנסה רק פעם אחת בשנה בכל אחד משלוש השנים האחרונות (2016, 2017, 2018).

 
מעניין לציין כי בנתוני הנוכחות של הוועדה עבור 2018, מופיעות שתי ישיבות שונות שהתקיימו באותו היום בהפרש של 45 דקות זו מזו – מה שמעיד כנראה על דיון רציף שעסק בשני נושאים שונים.

במה דנים בפועל בוועדה? את זאת אנחנו כמובן לא יודעים, שכן ככל ועדות חוץ וביטחון – הפרוטוקולים חסויים. אך מהיכרותנו עם הכנסת, כאשר ועדה מתכנסת פעם בשנה – ישנו סימן שאלה גדול לגבי נחיצותה. לבני סירבה להגיב.


יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!