ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האם יאיר לפיד החל להופיע לעבודתו בוועדת חוץ וביטחון?

נתוני הנוכחות המעודכנים של ועדת החוץ והביטחון נחשפים לראשונה: בזמן שיאיר לפיד ממשיך לטעון כי פעילותו הפרלמנטרית נעשית בעיקר בוועדה - הנתונים מראים (שוב) כי אין זה המקרה. כתבה ראשונה בסדרה המנתחת את עבודת הח"כים בוועדות חוץ וביטחון
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפני כחודש, דיווחה פה יעל פינקלשטיין על הרצאתו של יאיר לפיד (יש עתיד) באוניברסיטה העברית, בה טען לפיד כי העדרותו התכופה מהכנסת מוסברת בזמן הרב שהוא משקיע בפעילותו בוועדת חוץ וביטחון.

זו כמובן לא פעם ראשונה בה לפיד משמיע טענה זו: בשנים האחרונות, כאשר לא הגיע לעבודתו במליאה, לפיד חזר והסביר כי את עבודתו הפרלמנטרית הוא עושה בוועדה החשובה ובתתי-הוועדות שלה.

הבעיה היא שהמציאות, העובדות, התנגשו עם הטענה הזו: בדיקה מקיפה שערכנו עוד בספטמבר 2017 הראתה שהנוכחות שלו בוועדות השונות של חוץ וביטחון היא זעומה. ללפיד זה לא הפריע להמשיך להציג את הטיעון.

אז יצאנו לבדוק שוב – האם המצב השתנה?

בדיקת ספטמבר 2017: לפיד ולבני בתחתית הרשימה

ועדת חוץ וביטחון היא מהעמוסות והחשובות בכנסת. הוועדה מורכבת ממליאה מרכזית רחבה בה רשומים 20 חברי כנסת – ועוד שורה של תתי-ועדות משנה, רובן חסויות ביותר, ובהן יש בין 3 ל- 12 חברים. החסרון המרכזי של הוועדות מבחינתנו – הסודיות שלהן – הוא גם יתרונן: מתאפשר לקיים בהן, לפחות בתיאוריה, דיון רציני, מעמיק ונקי מפופוליזם – שהרי אין מצלמות שמתעדות ואין פרוטוקולים. בשביל חברי כנסת מסוימים, המשמעות של זה היא הפוכה – עבודה אפורה, שלא מתגמלת אל מול הבוחרים (למרות שהיא קריטית לביטחון ישראל).

את הבדיקה שלנו בשנה שעברה התחלנו עם הפרוטוקולים הגלויים של מליאת הוועדה – ולא מצאנו כל עדות כי יאיר לפיד מגיע לישיבות. בתגובה, לפיד טען כי הוא התכוון שהוא מגיע לתתי-הוועדות החסויות.

בהמשך, לאחר נדנוד ארוך, קיבלנו את נתוני הנוכחות בתתי-הוועדות (החסיון על התוכן הוא כמובן מוצדק). וכך הגענו אל המספרים שמראים מי מגיע למרבית ועדות החוץ והביטחון השונות – מתחילת הכנסת הנוכחית ועד חודש ספטמבר 2017. מה גילינו על לפיד? אין דרך אחרת לומר זאת: הוא פשוט שיקר.

לפיד, וגם ציפי לבני (המחנה הציוני, בזמנו חברת כנסת מן המניין) כמעט ולא הגיעו לדיוני הוועדות. הם גירדו את תחתית טבלת הנוכחות בהפרש ניכר מחבריהם. המיוחד בלפיד ולבני הוא שעבורם, ועדות חוץ וביטחון השונות היו היחידות בהן הם חברים. בזמן שח"כים אחרים מתזזים בין 4-8 ועדות – לבני ולפיד נהנו מחוסר עבודה בחסות ביטחון המדינה.

ראו פה כתבת וידאו שהכנו בתכנית "הצנרת" בנושא:

מה קרה מאז? בדיקת דצמבר 2018

חלפה לה שנה – ולפיד ממשיך להשמיע את אותן הטענות. אז הגשנו בקשת חופש מידע בשביל לקבל שוב את פירוט הנוכחות. לאחר חשיפת נתוני 2017, ציפינו וקיווינו שהכנסת לא רק שלא תערים קשיים – אלא אף תתחיל לחשוף את הנוכחות ביוזמתה. במקום זאת, חזרו אלינו מהכנסת עם דרישת תשלום של 240 ש"ח עבור שעות הטיפול בבקשה (סכום שכוסה במהרה על-ידי אחד המו"לים של שקוף, באופן אישי). הצד החיובי הוא שלפחות קיבלנו את הנתונים במהירות, ובפורמט שהוא נוח לניתוח.

אז מה גילינו בפירוט הנוכחות שבין ספטמבר 2017 לנובמבר 2018? שגם בשנה הזו לפיד חיפף.

במליאת הוועדה, הפורום הרחב בו מתכנסים כלל חברי הכנסת המשתייכים לתת-הוועדות השונות, התקיימו 78 דיונים בשנה וחודשיים האחרונים. לפיד השתתף באפס מתוכם. קראתם נכון – הוא לא הגיע אפילו פעם אחת!

מלבד חברות במליאת ועדת חוץ וביטחון, לפיד היה חבר בתקופה זו בשתי ועדות משנה שלה:

הראשונה היא הוועדה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים, בה התקיימו 47 דיונים בתקופה המדוברת, מתוכם לפיד הגיע רק לכמחצית (24 דיונים בסה"כ). גם שם הוא נמצא בתחתית הרשימה, מעט לפני ציפי לבני (המחנה הציוני). עם זאת, ראוי להזכיר כי לבני מונתה בקיץ לתפקיד יו"ר האופוזיציה, מה שנותן הצדקה (חלקית בלבד!) להורדת נוכחות. להשוואה, ממוצע הנוכחות של ששת הח"כים המובילים בוועדה עומד על 84% – הפרש ניכר מלפיד.

באותה הרצאה לסטודנטים שהוזכרה בתחילת הדברים, אמר לפיד על ועדת המשנה לענייני מודיעין: "זה משהו שאני משקיע בו כמעט יותר מכל דבר אחר בעבודתי כחבר כנסת".

ועדת המשנה השנייה, היא זו לענייני חוץ והסברה, בה התקיימו שישה דיונים בתקופה בה לפיד עוד היה חבר בה (הוא חדל לכהן ביולי האחרון). לפיד לא הגיע לאף אחד מהדיונים הללו.

שורה תחתונה ותגובות

בשורה התחתונה, יאיר לפיד הגיע ל- 24 מ- 131 (18%) הדיונים בהם היה אמור לקחת חלק במסגרת ועדת חוץ וביטחון. תזכורת: לפיד לא חבר באף ועדה אחרת בכנסת מלבד השלוש (ועתה שתיים) הללו. כלומר, אין שום התנגשויות בלוחות זמנים עם ועדות אחרות או עם דיוני מליאה.

שלחנו ללפיד את הנתונים ומלשכתו נמסר: "כפי שהסברנו לכם פעמים רבות, עיקר פעילותו של לפיד הוא בוועדת המשנה למודיעין שרוב פעילותה אינה בכתובים, חלק גדול ממנה מתנהל מחוץ למשכן הכנסת. לפיד אינו חבר בוועדת המשנה לחוץ וההסברה כבר שנה (ולכן אינו נוכח בדיונים)".

שלחנו הבהרה ללפיד על כך שהוא סיים את תפקידו בוועדה לחוץ והסברה רק ב- 5/7/2018, כלומר לפני חצי שנה ולא שנה. טרם קיבלנו מענה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!