ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ועדת שרים לענייני חקיקה סיקור צל 8 – ה״חבורה״ של אמסלם

בסיקור הצל נביא לכם השבוע עדויות לכך שהממשלה דוחה חוקים פשוטים וחשובים גם אם היוזמים שלהם חברי קואליציה וגם אם הממשלה בעצם בכלל תומכת בהם. מצד שני, אם אתה ב״חבורה״ של יו"ר הקואליציה דוד אמסלם  - אתה מקבל יחס אחר.

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אמל״ק

  •       הממשלה מונעת את הצעת חוק להצבת מצלמות בגנים משיקולי אגו.
  •       השר אלי כהן מסביר מדוע הוא תומך בהצעה טובה שבתחום משרדו ומתחרט שניות אחר כך.
  •       ח"כ ביטן מצליח להעביר הצעת חוק למרות שלא עברה בוועדת השרים.
  •       השר גלעד ארדן מציע לעזור לקארין אלהרר ולנסות לשכנע את השרה איילת שקד.
  •       המאמץ משתלם: ציטוטים מסיקורי הצל עולים במליאת הכנסת.
  •      שיא מאז תחילת סיקורי הצל: הוועדה דנה ב-28 הצעות חוק השבוע.

לסיקור הצל הקודם
למה אנו נדבקים לוועדת השרים לחקיקה?
נתחיל.

פרק א' – סיפור על גאווה (וחושך)

יום רביעי שעבר. ח״כ איציק שמולי מהמחנה הציוני יחד עם ח״כים נוספים מהאופוזיציה ומהקואליציה, מגיש הצעת חוק שתחייב התקנת מצלמות בגני ילדים ובפעוטונים. ההצעה אמנם הונחה על שולחן הכנסת כבר לפני שנתיים, אך לאור המחאות האחרונות בקרב ההורים קיבלה רוח גבית ועלתה שוב לסדר היום. על ההצעה חתומים חברי כנסת מכל סיעות הבית. אלא מה, שמולי בחר להעלות את ההצעה לקריאה טרומית למרות שהיא לא עברה את ועדת השרים לחקיקה.

שר הכלכלה אלי כהן עולה ומנמק את עמדת הממשלה ומביע בה תמיכה בשם השר כץ אך מסרב להצביע בעדה. מדוע? כי השר כץ מקדם הצעת חוק ממשלתית שתסדיר את הנושא של הפיקוח על ילדים מגיל אפס עד שלוש וכי ח"כ שאשא ביטון מ'כולנו' הניחה הצעה דומה. הממשלה רוצה להעביר את ההצעות יחד בוועדה. השר כהן מפציר בשמולי: ״ההצעה כאן, חבר הכנסת שמולי, היא שאתה תשקול להצמיד את הצעתך להצעה שלה (שאשא ביטון, ע.ב) בשבוע הבא, ואז ההצעה שלך תעבור יחד עם שלה. לחלופין. אפשר להגיע למצב ששבוע הבא כולם ייהנו מהקרדיט – השר כץ, חבר הכנסת שמולי, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, כולם יגיעו להצבעה״.

שמולי מסרב לדחות ומבקש הצבעה שמית. ההצעה נפלה.

ביום ראשון השבוע עברה הצעת החוק של ח"כ שאשא ביטון את ועדת השרים לחקיקה. שמולי נשאר בחוץ. למה הציבור צריך לחכות שבוע כדי שהחוק יקודם? אגו.

ח"כ איציק שמולי. מסרב להכנע לאיילת שקד

פרק ב' – מבוכה בממשלה – השר אלי כהן מודיע על תמיכת ממשלה בחוק ושניות אח"כ מתחרט בגלל שלא התקבלה החלטה לגביה בוועדת שרים

בחלק אחר של ישיבת ועדת השרים השבוע עולה הצעת חוק של ח"כית נוספת מהמחנה הציוני קסניה סבטלובה. ההצעה מיישרת קו בעניין מדיניות החזרת המוצרים וקובעת כי הזמן המתאפשר להחזרה הוא 14 ימי עסקים. תיקון הגיוני שגורע ימי חג ושבתות ממניין ימי ההחזרה. תיקון כל כך הגיוני ששר הכלכלה אלי כהן מסביר כמה הוא הגיוני. ואז תראו מה קורה. הוא יורד מבמת הכנסת, השר איוב קרא נכנס לפתע למליאה, מחליף מילה עם השר כהן והשר כהן חוזר בו ומתנגד. הממשלה מחסלת את הצעת החוק. מבלי למצמץ, מבלי לחשוב על הציבור. מדוע? מה אמר השר קרא לשר כהן? אנחנו לא יודעים. כפי שתראו ח"כ אמסלם יסגיר זאת בהמשך: ההסבר פשוט, ההצעה לא אושרה בוועדת השרים לחקיקה. היא אכן הגיעה לוועדה. אבל גם היא נדחתה להחלטה במועד אחר.

רגע. זה לא הסוף. סגן יו"ר הכנסת יצחק וקנין שמנהל את הדיון, מבין את גודל הפארסה, נבוך ומנסה להוציא את הממשלה מהפלונטר אך לא מצליח. יו"ר הקואליציה ח"כ אמסלם מתעקש ומסרב להעביר במשכן הצעה שלא עברה בוועדת השרים. והח"כים מהקואליציה – כרובוטים אילמים.

הצעת החוק הזו אינה רק של האופוזיציה. חתומות עליה גם ח"כ שרן השכל מהליכוד ומירב בן ארי מכולנו. ועדת השרים ואמסלם דרסו את אזרחי ישראל באופן ספק תקין.

ואיך הצביעו החתומות על החוק? ח"כ מירב בן ארי נעדרה מההצבעה על ההצעה שהגישה בעצמה. ח"כ שרן השכל הצביעה נגד. כן, שרן השכל, שהגישה הצעת חוק לטובת הציבור, הצעה הגיונית לגמרי עם הרבה שכל, הצביעה נגד עצמה. למה? זה מה שהיה ללשכה שלה להגיד: "ח״כ השכל חתמה על ההצעה לפני למעלה משנה לבקשת חברות הכנסת היוזמות האחרות. השכל תומכת ברעיון שמעלה הצעת החוק, אולם מנגד סבורה כי אין מקום להחיל רגולציה עודפת במקום שבו האחריות לתיקון היעדר שיוויון כזה או אחר נמצא תחת אחריות המועצה הישראלית לצרכנות".

כיצד הצביעו שאר חברי הכנסת? תוכלו למצוא כאן.

פרק ג' – החברים של אמסלם ו'קרטל המפלגות'

זוכרים איך בפרקים א' וב' בכתבה זו אמסלם סירב לשמוע לקול ההיגיון ולהעביר הצעות חוק רק כי הן לא עברו ועדת שרים לחקיקה? אז הכלל הזה לא תקף לגבי החברים של אמסלם. בטח לא לגבי ח״כ דוד ביטן.

בשבוע שעבר העביר ביטן את הצעת חוק הרשויות המקומיות בקריאה טרומית. ההצעה מחייבת את משלם המסים לממן משקיפים בקלפי בבחירות לרשויות המקומיות מטעם המפלגות. על פי דבריה של ח"כ פנינה תמנו שטה, עלות החוק כ-56 מיליון שקלים. ביטן טען בדיון על החוק כי הגיע להסכמה עם הממשלה שהחוק יעבור ועדת שרים עוד פעם, "אבל אם תהיה הסכמה על נוסח קריאה ראשונה, שנייה ושלישית, לא נצטרך גם ועדת שרים״. ובכן, ההצעה כלל לא עברה ועדת שרים. ועדיין אמסלם לא דאג לחסלה. על הדיון הסוער בעניין ההצעה תוכלו לקרוא בהרחבה בכתבה שהתפרסמה בכלכליסט.

הצעת החוק שלא עברה בוועדה

זה לא הכל. הדרך שבה ההצעה עברה מדהימה לא פחות. המחנה הציוני הצביע בעד. הרשימה המשותפת ורוב סיעת יש עתיד לא נכחו בהצבעה ורק חברי הכנסת של מרצ ועליזה לביא מיש עתיד הצביעו נגד. כי בכל מה שנוגע לפרגון ולריפוד לחשבון הבנק של המפלגות יש קונצנזוס. 'קרטל המפלגות' תמיד ישמור על כוחו כשזה נוגע להגבהת חסמי הכניסה למתחרים חדשים.

מה כל כך גרוע בהצעת החוק הזו? מועמדים לרשויות המקומיות זכאים להציב משקיפים מטעמם בקלפי, במטרה הגיונית לשמור על טוהר הבחירות. המפלגות מריצות מועמדים מטעמן ומממנות להם את הקמפיין מכסף שהן מקבלות ממשלם המסים. ועכשיו מחריג ביטן את הוצאת התשלום למשקיפים. תוספת יצירתית של עוד 56 מיליון שקלים למאות המיליונים של קופת המפלגות. הבעיה שוב נובעת מחוסר שוויון. מועמד עצמאי יצטרך לגייס כסף רב כדי לעמוד בתחרות אל מול המפלגות. את חברי הכנסת זה לא מעניין. נותנים לביטן & אמסלם לעשות את העבודה המלוכלכת. האופוזיציה ברובה שותקת ושוב מכניסה את היד לכיס האזרחים. כל מועמד עצמאי לרשות מקומית שלא רץ דרך מפלגה צריך להיות מודאג מההצעה הזו. וגם הדמוקרטיה. למה? שוב בוחרים למי לתת. אי אפשר לתת לכולם, אז נותנים רק לחתול.

פרק ד' – מסע השכנועים של גלעד ארדן

נעבור להצעת חוק שהגישה ח"כ קארין אלהרר בנושא איסור העסקת עברייני מין במקומות עבודה עם ילדים (למשל נהגי הסעות, מלווים וכמובן מורים). אלהרר מבקשת להרחיב את האיסור ולהחילו גם על עובדים שהואשמו בהטרדה מינית ולא רק בעבירות מין. השר הממונה על יישום החוק גלעד ארדן מביע את תמיכתו בהצעה אך מעיד כי ידיו כבולות מאחר וההצעה טרם עברה את אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה. ותראו מה הוא אומר. ארדן מבקש שאלהרר תוריד את ההצעה והוא ינסה לשכנע את השרה שקד. בניגוד לסבטלובה ושמולי, אלהרר הסירה את ההצעה ותלתה יהבה בסיכוי שהשר ארדן יצליח לשכנע את השרה שקד. מה האבסורד? השר לבטחון פנים, גלעד ארדן הממונה על יישום הצעת החוק, אומר באופן ברור כי הצעת החוק טובה. אבל כדי שהוא יעבור עליו לשכנע את שרת המשפטים, איילת שקד.  

https://youtu.be/qF5qCrN0MrA

פרק ה' – ח"כ גילאון מהדהד את שקר ועדת השרים לחקיקה מעל במת הכנסת

חוץ מכם, תומכות ותומכים אקטיביסטים יקרים, קוראים אותנו גם עוזרים פרלמנטריים, ח"כים ושרים. גם ח"כ אילן גילאון קרא את הכתבה שחשפה את שקר ועדת השרים לחקיקה, חזר על נתונים במליאת הכנסת וכינה את איילת שקד ״שרת החקיקה״.

אחריו עלתה השרה שקד, שלא התייחסה לדברים.

"הציבור כבר לא בוחר את חברי הכנסת"

בסקירת הצל אנו מנסים לשוחח עם דמויות שעשויות לשפוך אור על "ועדת השרים" לחקיקה. שיחה כזו קיים תומר אביטל עם הח"כ והשר לשעבר מאיר שטרית, שכיהן בעצמו כיו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה במשך יותר משנתיים (מאוגוסט 2006). השיחה אומנם הייתה על תחקרי הלוביסטים. שאגב אם טרם קראתם תוכלו למצוא אותו פה. תומר שאל את שטרית על עבודותו כח"כ ועל הכנסת כיום. ושטרית סיפר שוב על מצבה העגום של הכנסת.

בשיחת המשך שקיימנו איתו שאלנו: למה? איך הגענו למצב שבו הכנסת אינה ממלאת את תפקידה?

לשטרית הייתה תשובה פשוטה, אם כי מדאיגה: "חברי הכנסת לא משרתים כבר את הציבור", הוא אמר. "הציבור כבר אינו בוחר את חברי הכנסת, שכן יותר ויותר מפלגות מתנהלות כיום ללא מנגנון דמוקרטי. ח"כים חייבים את מקומם למי שבחר בהם, שגם יכול לדאוג שלא יהיו ברשימה לכנסת הבאה. במפלגות דוגמת יש עתיד, כולנו וישראל ביתנו הח"כים חייבים ליו"ר המפלגה שבחר בהם".

שבוע פורה בוועדת השרים לחקיקה

השבוע בוועדת השרים אפשרה השרה שקד ל-11 הצעות חוק פרטיות לעבור. מלבד הצעת החוק בעניין הצבת מצלמות בגני ילדים, העבירה השרה שקד גם הצעת חוק של ח"כ פולקמן שתאפשר קבלת מרשם בכל בתי המרקחת. כלומר, מדובר בהחלטה פורמאלית בלבד. מכיוון שהוועדה כבר אישרה הצעות דומות בשבועיים האחרונים.

הצעות נוספות פרטיות שעלו ועברו:

  1. פיצויי פיטורים (ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו). החוק יחייב חברת קבלן לשלם פיצויי פיטורים לעובד שהועבר לעבוד בחברה אחרת. כלומר, אם חברה א' מסיימת את עבודתה אצל לקוח ומחליפה אותה חברה ב', חברה א' תהיה מחוייבת בתשלום פיצויי פיטורים.
  2. החלת עידוד השקעות הון על מפעלי אריזה (חיים ילין מ 'יש עתיד'). הצעת החוק תחיל גם על מפעלי אריזה הטבות במיסוי והשקעות ציבוריות.
  3. הרחבת ייצוג לאוכלוסיה החרדית במשרדי ממשלה ובחברות ממשלתית (ח"כ משה גפני מיהדות התורה). החוק יחייב העדפה מתקנת לאוכלוסיה החרדית ביחס לגודלה באוכלוסיה.
  4. עידוד השקעות הון בחקלאות (גם זו הצעה של גפני). החוק יעניק הטבות מס לחקלאים, בדומה למפעלים תעשייתיים.
  5. הצעת חוק המבקשת למנוע חברות של אזרחים במספר מפלגות (ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי). הצעת החוק אינה מבקשת להחיל סנקציות בנושא, אלא לבטל רישום.
  6. צוותי חירום (חיים ילין מיש עתיד). ההצעה מסדירה את מעמדם של צוותי חירום וקובעת כי במצב חירום המדינה תהיה מחויבת לשלם לצוותים שכר מינימום עבור צו ריתוק (צו המחייב אותם להישאר באזור המלחמה) משבוע ומעלה.
  7. דחיית תקופת פרעון של משכנתא בשל מוות (יעקב אשר מש"ס). הצעת החוק מחייבת את הבנק להעניק תקופת חסד של עד 12 חודשים לשארים של אדם החייב משכנתא.
  8. דחיית תקופת ההתיישנות על חוב מזונות (יואב בן צור מש"ס). הצעת החוק דוחה את תקופת ההתיישנות על גביית מזונות משנתיים ל-25 שנים ובכך משווה את חוב המזונות לכל חוב אחר.
  9. איחוד טיפול בתביעות בגין אפליה במקומות ציבוריים (עליזה לביא מיש עתיד). הצעת החוק מאחדת את הדיון בגין פיצוי כספי והפסקת האפליה במקומות ציבוריים. כיום, אם נרצה לקבל פיצוי כספי בגין אפליה ובמקביל להפסיק את האפליה נצטרך להגיע לשני בתי משפט שונים, מחוזי ושלום. הצעת החוק תאפשר דיון רק באחד מהם, כך שאותו בית משפט יוכל לפסוק בשני העניינים.

וכאן יש חצי נחמה. על פניו, כל הצעות החוק הפרטיות שעברו בוועדה טובות ומשרתות את הציבור. מתוך תשע הצעות החוק שעברו. שלוש של מפלגת 'יש עתיד' מהאופוזיציה. שתיים מתוכן של ח"כ חיים ילין. חריג. בנוסף לכך עוד שמונה הצעות חוק ממשלתיות עברו.

תשע הצעות חוק נפלו השבוע, כולן של האופוזיציה, וביניהן הצעה של ח״כ מיקי רוזנטל, המבקש להוציא את מעונות הנשיא וראש הממשלה הפרטיים ממימון הציבור מלבד האבטחה. עד כה הוועדה הפורה ביותר שבה נתקלנו, עם 28 החלטות על גורלן, לארכיון או לחקיקה.

כתב: עידן בנימין
עריכה: שיר שטיין
עריכה והכוונה: תומר אביטל

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!