ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ועדת השרים לחקיקה – לפנק, לפנק, לפנק (הפעם את נתניהו) סיקור צל 5

הטבת המס המטורפת שקיבל ראש הממשלה מפיית השיניים הידועה בשם מיקי זוהר, וגם: השרים איוב קרא ויואב גלנט מתחילים לשתף אותנו בהצבעותיהם. סיקור צל מספר 5

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

45 הצעות חוק עלו אתמול לוועדת השרים, 42 מהן פרטיות. שתי הצעות נפלו. אחת מהאופוזיציה ואחת מהקואליציה. סה"כ שבע הצעות עברו, חמש מהקואליציה ושתיים מהאופוזיציה. כל יתר ההצעות נדחו למועד אחר. בשונה מהשבועיים הקודמים, הממשלה חיסלה הצעה אחת מהקואליציה ואחת מהאופוזיציה.

אילו הצעות חוק פרטיות החליטה הוועדה הממשלתית שנכון לדון עליהן בכנסת?

נתחיל מאילו שלדעתנו טובות לציבור הרחב באופן מובהק:

  1. קבלת מרשם בכל קופות החולים. ההצעה תחייב בתי מרקחת לכבד מרשם שניתן בקופת
    ח"כ אחמד טיבי – משלב ידיים עם ח"כ עודד פורר במאבק בקופות החולים

    חולים אחרת. אמנם צפוי עוד מאבק ארוך, אבל כל הכבוד לח״כים אחמד טיבי מהרשימה המשותפת ועודד פורר מ׳ישראל ביתנו׳. נקווה שהניסיון הזה יהיה מוצלח יותר מהניסיון הקודם להעביר חוק בעניין.

  2. החזר גביית יתר, הצעה שהוגשה בידי איתן כבל מהעבודה וקובעת שמוסדות שגובים ריביות על חובות יחויבו גם להעניק ריבית חיובית על יתרת זכות בגובה אותה ריבית. צפויים הרבה מתנגדים לחוק הזה, ובראשם הבנקים והרשויות המקומיות.
  3. ביטול עמלת פרעון מוקדם. הצעה שהוגשה בידי ח"כ יואב קיש מהליכוד ותבטל את הקנס על פרעון מוקדם בעת החזרת משכנתה.

שתי הצעות חוק שאושרו ועדיין קשה לעמוד על טיבן:

  1. הצעת חוק של מיכאל מלכיאלי מש"ס שתאפשר לעקוף את הממונה המחוזי בתמיכות פטור מארנונה. כיום רשות מקומית רשאית לתת פטור מארנונה לאור קריטריונים שקבע שר הפנים. עם זאת, עליה לעשות זאת בתיאום עם הממונה המחוזי של משרד הפנים. ההצעה מבקשת לבטל את הדרג המחוזי, בטענה שמדובר אך בחותמת גומי.  האם זה רק כדי להטיב עם המצביעים של ש"ס? בעבר אלי ישי קידם את המגזר בצורה דומה. שוחחנו עם ח"כ מלכיאלי שטען כי כל תכליתה של הצעת החוק היא לקצר את הבירוקרטיה לעמותות.
  2. חוק ההסתדרות הציונית שיקנה לחטיבה להתיישבות בהסתדרות סמכויות אבסולוטיות על הקרקע ביו"ש, ניהולה ושימושה. כיום הדבר נעשה בהיתר זמני. החוק יקבע את מצב הקיים בו ההיתר לנהל את הקרקעות ניתן כרישיון זמני ויכשיר את החטיבה להתיישבות כמנהלת נכסי המדינה ביהודה ושומרון. התייחסות רחבה יותר לחוק תוכלו למצוא במקומנט יש"ע.

פינה חדשה: 'בואו נדאג לישבן שלנו קודם'

ואיך לא, גם השבוע הממשלה ממשיכה לדאוג לתחת של עצמה. והפעם בסבב חלוקת הצ'ופרים: ראש הממשלה בנימין נתניהו. פיית השיניים התורנית? ח"כ מיקי זוהר. המהלך לא נעשה בחלל ריק, אלא לאחר שראש הממשלה חויב בהוצאות מעונו בקיסריה.

הצעת החוק שהשרים אישרו תעניק פטור ממס לכל ההטבות הנלוות של הוצאות ראש הממשלה. כלומר, כל ההוצאות שאנו משלמים על בתי ראש הממשלה – אחזקה, ריהוט וכדומה בבית בקיסריה – יקבלו פטור מלא ממס. האם זו הבעיה הדחופה ביותר במדינת ישראל? באמת נגמרו המחדלים?

שאלנו את זוהר:

האם במהלך קידום החוק שוחחת עליו עם רעיית ראש הממשלה או עם ראש הממשלה?

"לא".

האם ראש הממשלה תומך בחוק?

"אינני יודע".

מה עשית כדי לקדם את החוק ולהצליח להעביר אותו בוועדת השרים?

"הגשתי אותו, דיברתי עם השר המקשר יריב לוין והבהרתי לו את מהות החוק ומטרתו".

ומה עלות החוק?

"אין לו עלות, אלא אובדן הכנסה מגביית המס בסך של כ-6,000 ש"ח בחודש".

ומה נפל סופית?

הצעת החוק של תמר זנדברג בנוגע לחוק תחבורה בחינם, הצעה שסופה היה ידוע עוד לפני שסיימו לכתוב אותה. הצעת חוק נוספת שנפלה היא זו שהגישה טלי פולסקוב מ׳כולנו׳, וביקשה לתת העדפה בהסדר נושים לעובדים. לדוגמא: אם חברה X פשטה רגל והיא חייבת 100 שקלים לעובדים, יחושב הסכום כאילו זו חייבת להם 200 שקלים. כאשר יחלקו את נכסי החברה לנושים יזכו העובדים לקבל סכום גדול יותר ביחס לשאר, גם אם לא יקבלו את כולו. חקיקה שבהחלט היה לה מקום לדיון בכנסת, גם אלמלא הייתה מתקבלת.

כל שאר הצעות החוק, כולל הצעת החוק הבעיתית של ח"כ סמוטריץ' על כפל תמיכות במוסדות וארגונים נדחו למועד מאוחר יותר.

ואיך אפשר בלי להזכיר את ה-בעיה בוועדת השרים לחקיקה?

הפרוטוקולים עדיין אינם מתפרסמים, ההצבעות אינן רואות אור יום, וכך גם נימוקי הדחייה. אנחנו דורשים, לכל הפחות, לפרסם את ההצבעות. היה והצעה נדחתה – לנמק מדוע. זוהי זכות הציבור לדעת. היחידות שמתמידות וממשיכות לפרסם את הצבעותיהן הן חברות הכנסת גילה גמליאל ואיילת שקד.

השר יואב גלנט ואיוב קרא החלו לשתף בהצבעותיהם (בערך)

פנינו גם השבוע לשני השרים החברים בוועדה, ואחרי שייבשו אותנו בשבועות קודמים, סוף סוף קיבלנו מענה מהלשכות של שניהם.

יואב גלנט

נדגיש: זו פעם ראשונה שקיבלנו תגובה עניינית כלשהי מהלשכה של איוב קרא בנושא ועדת השרים בה הוא חבר. האם הוא חשף כיצד הצביע? לא. מהלשכה נמסר לנו כי השר אינו בארץ ולכן לא נכח בוועדת השרים. גם משהו. מקווים שיענו לנו גם בשבוע הבא ויספרו לנו על הצבעותיו בוועדה הקרובה.

את הלשכה של יואב גלנט שאלנו כיצד הצביע על שלושת החוקים שעברו וצוינו מעלה (הטבת המס לרוה"מ של זוהר, החטיבה להתיישבות של  סמוטריץ' ופטור מארנונה של מלכיאלי). שם מסרו לנו כי השר גלנט חילק את זמנו בין ועדת השרים לחקיקה לבין קבינט הדיור וכי לא היה נוכח בהצבעה על שלושת החוקים המדוברים ולכן לא הצביע.

שאלנו גם על תוכנית הבישול שבה השתתף השר עם אשתו בשבוע שעבר ושאלנו האם המשרד או גוף אחר מימנו את האייטם? התשובה הייתה שלא ושהשר השתתף כי הוא מכיר את אחד השפים מהצבא. כנראה הבחור הזה.

אנחנו שואלים את עצמנו – אולי השרים הולכים לאיבוד בשטף החקיקה? אולי אנחנו צריכים לשאול אותם רק על חוקים שנדחו או חוקים שהתקבלו? זה מה שנעשה בשבוע הבא, עם שני שרים נוספים.

בונוס - מה כתוב בספרי האזרחות על הוועדה? לחצו לפתיחה

תומר אביטל כתב השבוע גם על סיקור הצל בפייסבוק פוסט אישי:

תקשיבו קטע: כל מה שלימדו אתכם בשיעורי אזרחות – זה שקר. טוב, לא שקר, פשוט לא מדויק ברמה מחרידה.
זוכרים את שרשרת החקיקה (טרומית, ראשונה וכו')? בינה לבין המציאות אין כמעט כלום.
האם חוק יעבור – את זה לא מחליטים ח"כים לפי צו ליבם. אפילו לא לפי ההסכם הקואליציוני שנחתם אחרי הבחירות.

מי שמחליט זו ועדה עלומה במשרד ראש הממשלה (לא בכנסת!) שלח"כים ולעיתונאים אין אליה כניסה. אין לה פרוטוקולים (לא במקרה. בכוונה גמורה). מ-1954 היא הופכת את הח"כים לרובוטים לפי שיקולים פרסונליים.
אני מסקר את הוועדה הזו כבר 9 שנים. הצלחנו להוביל לדיונים בכנסת בנושא, לבג"צ, לשילוב ידיים של שמאל-ימין כדי להפוך אותה לשקופה (תומכים בחקיקה בנושא סמוטריץ' ושפיר, איילת שקד וגילה גמליאל). זה לא עוזר- ראש הממשלה מסרב.
נ.ב אל תאשימו את המורים לאזרחות – הפעם הראשונה שהוועדה מוזכרת זה בספר האזרחות האחרון (בפסקה בודדה) – אבל גם זו תחילתה של התעוררות.
מתוך הספר. הוועדה לא מופיעה בהליך החקיקה בכלל בהמשך הספר. אבל טוב שהיא סוף סוף מוזכרת!

עריכה: שיר שטיין

ייעוץ והכוונה: תומר אביטל

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!