ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נטו זוהר- שבוע 3. מה עשה מיקי בוועדה, מדוע פעל למען אינטל ואילו שאילתות הגיש?

ח"כ מיקי זוהר נותן מבלי משים שיעור חשוב על עבודת התאגידים בכנסת, ממשיך להשתלח במשטרה, ואף משווה את חקירות רה"מ לרצח רבין. וגם אילו שאילתות הגיש ומה אשתו סוכנת הנדל"ן מבטיחה? • סיקור צל
בתמונה: מיקי זוהר. בתחתית הרשימה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


תזכורת: למה מיקי זוהר? בוועדה הקודמת שהקימו לכבודו, פעל זוהר בניגוד עניינים מביש פעם אחר פעם. בזכות תמיכתכם, נסקור מקרוב את עבודתו של ח"כ מיקי זוהר במליאה ובוועדת הכנסת. מדי שבוע נוסיף גם מידע על עבודתו הפרלמנטרית.

נטו זוהר שבוע שלישי – זוהר חוזר להיות זוהר

לאחר שבועיים בהם מצאנו כי ח"כ זוהר מתנהל בממלכתיות יחסית לעבר ומשנה התנהגותו, ההצגה מסתיימת בסוף השבוע שעבר, עם פרסום המלצות המשטרה. בבוקר יום שני, עוד לפני פתיחת השבוע הפרלמנטרי, התראיין זוהר לרדיו חיפה ואמר. "כן, אני משווה את רצח רבין למה שעושים לראש הממשלה. אני משווה בין הדברים. כי מה שעושים לראש הממשלה, עושים לו הכול למעט ליטול את חייו". ראיון זה משך תשומת לב רבה בתקשורת ותגובות זועמות מצד האופוזיציה.
זוהר לא התבלבל,  עשה זאת באופן מכוון ומודע, אולי אפילו כתוב מראש. לראיה ניתן למצוא כי זוהר שילם על פרסום ממומן בפייסבוק כדי לדחוף את אמירותיו לפיד שלנו בפייסבוק. זוהר ימשיך במהלך השבוע לעסוק באופן אובססיבי בחקירות נתניהו.


https://www.youtube.com/watch?v=GahNsf-cVGg


התיקונצ'יק שהפך לרפורמה בשוק התקשורת שתביא לחקירה?      

ולמעשים. בישיבת ועדת הכנסת אותה זוהר מנהל ביום שני, ביקש ח"כ יואב קיש לזרז את ההצבעה להקדמת הדיון בחוק התקשורת. הנושא לא הופיע מראש בסדר היום. בתחילת דבריו קיש מתאר זאת כך: "התיקונצ'יק שהפך לרפורמה". חוק התקשורת יוצר רפורמה משמעותית בשוק התקשורת, מאפשר הקלה רגולטורית משמעותית על ערוצי הטלוויזיה הקטנים ובעיקר עוזר לערוץ 20.
ח"כ חסון מהמחנה הציוני מפציר בחברי הקואליציה לא לזרז את החקיקה בטענה שבמציאות של היום כדאי להיזהר בזירוז חוקים שכאלו. ח"כ זוהר עונה לו תשובה שלא תיאמן: "433 יחקרו גם אותנו, משם החשש? שיחקרו…ככה זה עובד במדינת ישראל 2018, אדם יחשוב פעמיים לפני שהוא יביע אותה- 433 בדרך".
ח"כ זוהר ממשיך ושוב תוקף את משטרת ישראל: "המשטרה לוקחת חלק בקרקס התקשורת…דבר אחד המשטרה לא יודעת לעשות- לחקור מפורסמים ונבחרי ציבור…". זו לא תהיה הפעם האחרונה השבוע שח"כ זוהר יבחר לתקוף את המשטרה.
ח"כ חסון מאיים וטוען שההתנהלות הבהולה הזו סביב ערוץ 20 תסתיים בחקירה. הדיון ממשיך, החוק עובר להצבעה שנייה ושלישית באותו היום ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.

האופוזיציה מסרבת לשתף פעולה

בדיון המשך באותו היום, מחליטים על הקמת ועדה משותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת לטובת דיון בחוק הקמת רשויות תחבורה מטרופולנית. מטרת החוק להקים בירושלים ובבאר שבע רשות עירונית שתרכז את כלל פיתוח וניהול התחבורה בעיר. על פניו, מדובר בצעד משמעותי שיעביר סמכויות ואחריות מהממשלה לשלטון המקומי. האופוזיציה מחליטה כי אינה מתכוונת לשתף פעולה ומסרבת למנות חברי אופוזיציה לוועדה. ח"כ זוהר אומר כי יחליט בעצמו.
בתגובה, ענה ח"כ חסון כי: "כל חבר אופוזיציה שימונה יתפטר עוד באותו יום". חסון מודיע לזוהר וליועצת המשפטית של הוועדה כי אין הגיון בהקמת ועדה מיוחדת וכי החוק צריך לדון בוועדת הכלכלה. לטענתו, הסיבה היחידה שמקימים ועדה משותפת היא משיקולים פוליטיים ואין הוא סומך על כוונות הקואליציה.

זוהר דואג לאינטל כי ישב עם המנכ"לית?

בוועדה אחרת, הכספים, בינתיים מעבירים הצעת חוק של מיקי זוהר ועליזה לביא. הצעת החוק מאפשרת לעובד לסרב לעבוד בשבת ולא רק מטעמים דתיים. כיום ניתן לעשות זאת רק מטעמי דת.

אז הופתענו בדיון לגלות שח"כ זוהר אומר שהוא הכניס סעיף לחוק שיחריג את אינטל.
גם אחרים בדיון הופתעו, אז זוהר הסביר בישירות ובמשפט אחד ששופך הרבה אור על תהליכי קבלת ההחלטות שלו: "אני ישבתי עם המנכ"לית". זהו.
כלומר ח"כ זוהר מוכן להחריג מפעל אחד בכל התעשייה הישראלית מהחוק בגלל שהוא ישב עם המנכ"ל שלה. בתגובה פולקמן עקץ ואמר בציניות: "אהה.. כן, אין בעיה, נחריג את אינטל".
 
בעצם ח"כ זוהר חושף באמירתו את השיטה, וזה מדהים. נסביר מה ח"כ זוהר עושה: הוא מקדם חוק שעל פניו נשמע טוב והגון ואפילו האופוזיציה נותנת לו רוח גבית. ואז באה אליו מנכ"לית אינטל ומספרת לו סיפור שהחברה הזו שונה וזקוקה לטיפול מיוחד. אז זוהר מבצע להטוט בחוק כדי להחריג רק אותה.
 
התיקון שזוהר ביקש ככל הנראה לא אושר. אבל מה שכן טוב בסיפור הזה: זוהר מדגים למה כל כך חשוב לחשוף את יומני הפגישות של הנבחרים. הרי לא כולם מתוחכמים כמוהו.
 
 
 
בתגובת זוהר לשאלתנו על עניין זה ענה: "מדובר בעיוות בוטה של הדברים, ועל כן שאלה זו אינה ראויה לתגובה. אתם מוזמנים להקשיב היטב לדיון ולהבין מה אמר ח״כ זוהר בהקשר של אינטל".
 
בכנות, ראינו שוב את הקטע, ותאמינו – דעתנו לא השתנתה. חתכנו בשבילכם את הקטע כדי שתשפטו בעצמכם.

האם זוהר משבש הליכי חקירה?

בדיון טעון שהיה השבוע זומן מפכ"ל המשטרה לכנסת לדון, לכאורה, בראיון שלו לתוכנית "עובדה". שם הדיון נוסח באופן מטריד: "התבטאויות מפכ"ל המשטרה בתוכנית "עובדה" ומשמעותן".
למה מטריד?
השם המקורי של הדיון היה: "התנהלות המשטרה בחקירות ראש הממשלה". רק לאחר פנייה של חברות הכנסת יעל כהן פארן ואיילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני שונה שם הדיון, בהוראת היועץ המשפטי עו"ד איל ינון. ינון כתב במענה לפנייתן כי "שינוי זה אינו רק שינוי סמנטי אלא "כזה המשפיע על תוכן הדיון כך שיעסוק בהתבטאויות המפכ"ל ולא בחקירות ראש הממשלה, שהרי הכנסת וועדותיה, מסיבות מובנות, אינן אמורות לעסוק בחקירות פרטניות תלויות ועומדות".
ומה עשה ח"כ זוהר בדיון? עסק בחקירות ראש הממשלה. "התנהלות המשטרה בכל מה שקשור לחקירת ראש הממשלה וחקירות נוספות שאני אדבר עליהם היא לא מקצועית, לא אובייקטיבית… חברינו בשמאל ששים ורצים להגן על המשטרה. כמובן שהם עושים זאת באופן מובהק, כיוון שעמדת המשטרה מותאמת לעמדות ולגחמות שלהם. זו הייתה אמורה להיות שעתה הגדולה של המשטרה, החקירה הזו ולי יש חשש משמעותי…." יו"ר הועדה קיש עוצר אותו שוב ושוב ודורש ממנו להתייחס רק לראיון שנתן המפכ"ל. אבל ח"כ זוהר בשלו, ממשיך לתקוף את חקירות הממשלה סביב נתניהו ואומר שהוא לא מבין את העניין.
רק לאחר שהיועצת המשפטית מתעקשת ומבהירה שוב: "יש הפרדת רשויות בין הכנסת לבין המשטרה- ועדת הפנים לא מקיימת דיון בענייני חקירות…  הדיון הזה הוגדר, וכך ופורסם כראיון המפכ"ל ובזה הוא צריך לדון. הדיון אמור להתמקד אך ורק בדברי המפכ"ל". חברי הליכוד מתעקשים ומנסים לכופף את עמדת היועצת המשפטית.
ח"כ זוהר מתערב בדיון ושוב טוען כי עבודת המשטרה לא מקצועית. הוא מסיים באמירה "הגיעה העת להקים וועדת חקירה ממלכתית בהתנהלות המשטרה בענייני חקירת בכירים". למרות ניסיונותיו של ח"כ קיש לעצור את דבריו של ח"כ זוהר ולהשאיר את הדיון בגבולות הגזרה של הראיון, ח"כ זוהר, יוזם הדיון, מתעלם מעמדת היועץ המשפטי לאורך כל הדיון.

בתגובת זוהר לשאלתנו מדוע בחר לדבר על חקירות מתנהלות בניגוד להנחיית היועץ המשפטי נמסר: "כך בחר לעשות ח״כ זוהר בהתאם לזכותו הלגיטימית לומר את אשר על ליבו ורק הציבור רשאי לשפוט אותו על כך".

כתב הצל שלנו עידן בנימין בוועדת הכנסת שמנהל מיקי זוהר

בונוסים!

ניגוד עניינים כתרבות פוליטית

להזכירכם, הסיבה שבחרנו לסקור את עבודות של ח"כ זוהר נולדה עקב התנהלותו העקבית בניגוד עניינים. ועדת האתיקה העירה לח"כ זוהר שפעל כך כאשר דן בשכונת כרמי גת בקריית גת. הסיבה, לח"כ זוהר 6 נכסים בשכונה ואשתו סוחרת נדל"ן ומתווכת בה. ח"כ זוהר מצדו דחה טענה זו וגרס כי אשתו והוא אנשים נפרדים ועיסוקה של אשתו לא רלוונטי לדיון. ועדת האתיקה התחשבה בזוהר בטענה כי זו הפעם הראשונה ומדובר בח"כ חדש.
ובכן, ועדת האתיקה טעתה.
מדוע?
ראשית, ח"כ זוהר אינו נבחר ציבור חדש אלא פוליטיקאי משופשף שכיהן כחבר מועצה בין השנים 2008- 2013. החל משנת 2013 ועד לבחירות לכנסת ה- 20 ב 2015 כיהן כסגן ראש העיר. אם אדם שהיה סגן ראש עיר וחבר מועצה במשך שבע שנים לא יודע לזהות ניגוד עניינים כאשר הוא נמצא בו – אבוי לכולנו.
שנית, בדקנו, וכאן הפספוס הגדול של וועדת האתיקה – זוהר כבר קיבל הערה ממבקר המדינה על פעולה בניגוד עניינים עוד בנובמבר 2016, שמונה חודשים לפני דיונו בוועדת האתיקה. הדוח התפרסם רגע לפני שפעל שוב בניגוד עניינים בעיסוקו בשכונת 'כרמי גת'.
במקביל להיותו סגן ראש עיר וחבר מועצה כיהן זוהר כחבר איגוד הכדורסל ויו"ר מכבי קרית גת, קבוצה שאף הקים בעצמו. זוהר ניצל את תפקידו כסגן ראש עיר להעביר כספים לקבוצה זו.
איך? ח"כ זוהר שהקים את מכבי קריית גת, מכהן כיו"ר שלה כעשור, מתפטר מהתפקיד, ואז בכוחו כסגן ראש עיר משנה את הנוסחה דרכה מחלקת העירייה את הכסף לקבוצות הספורט. שינוי שהביא להכפלת תמיכת העירייה בקבוצה שניהל מסכום של  1.2 מיליון ₪  בשנת 2013 ל  2.4 מיליון ב 2014.
המבקר לא קונה את "ההתפטרות". ולטענת המבקר, גם אם זוהר התפטר אין הוא יכול לפעול לטובת הקבוצה בסמיכות שכזו.
בתשובתו למבקר המדינה הבהיר כי "בכל האמור להשתתפותי בישיבות המועצה בהן אושרה לעמותת הכדורסל תמיכה, ברור כי לא הייתי מצוי בזמנו בניגוד עניינים, שכן בניגוד מוחלט לטענה שהועלתה בפנייתכם, לא הייתי בזמנו חבר בעמותה. כבר ממאי 2014 בסמוך למינויי כממונה על הספורט וכסגן ראש עיריית קריית גת התפטרתי מיד מכל תפקידי בעמותה המדוברת, הן כיו"ר והן כחבר… רק לאחר התפטרותי המלאה מהעמותה חזרתי להצביע במועצת העיר בנושאי התמיכות כדת וכדין".
ובתגובה על כך כתב המבקר: "משרד מבקר המדינה מעיר לחבר המועצה לשעבר כי לא נמצא בעירייה תיעוד להתפטרותו מכל תפקידיו בעמותה. עוד מעיר משרד מבקר המדינה כי התפטרותו מכל תפקידיו בעמותה, ימים ספורים בטרם חזר להצביע במועצת העירייה בנושא התמיכה בעמותות הספורט, אין די בה כדי לשכך את החשש להימצאו במצב של ניגוד עניינים. משרד מבקר המדינה מעיר כי היה עליו לנהוג בהתאם לכללים שקבעה הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, ומן הראוי שינהג לפי חוות הדעת משנת 2004 בעניין תקופת צינון, ויימנע מלעסוק בנושאים הנוגעים לעמותה שהמשיך להיות קשור אליה במשך שנה מיום שהתפטר מתפקידו בה".

תגובתו של זוהר לפנייתנו:"אתם מתבקשים לדייק בדבריכם, בדו״ח צויין שח״כ הקפיד לא להצביע בהצבעות על תמיכות הקבוצה כל עוד כיהן כחבר עמותה ויו״ר וחזר להצביע אחרי שסיים את תפקידו בעמותה.
הערת המבקר הייתה לעירייה שלא העירה את תשומת ליבו של ח״כ זוהר על כך שהיתה נדרשת תקופת צינון אחרי עזיבת העמותה. ברור שלח״כ בזמנו כשכיהן כסגן ראש העיר וכחבר מועצה לא היתה ידיעה שנדרש צינון וכמובן שדבר אף אינו מוזכר בחוק אלא שמדובר בענייני נראות בלבד. כסגן ראש העיר הממונה על הספורט וכמי שאינו חלק מעמותת הכדורסל היה נראה סביר מאוד שהוא צריך להשתתף בהצבעה וכך הוא עשה".

האיש שמחזיק ב"קודים המתאימים" לקבלת אישורים

אשתו של ח"כ זוהר היא בעליה של חברת "זוהר ניהול נכסי נדל"ן". השבוע אנו מתעכבים קצת על החברה ומספרים לכם שגם אם זוהר יטען חדשות לבקרים כי מדובר בעסקיה של אשתו, שורשי החברה דה פקטו שלו. לפי עדות של אשתו: "היום אני הבעלים. בעבר זה היה בעלי. חמי וחמותי הקימו את העסק". זו אולי הזדמנות לקרוא קצת על שירותי החברה, ביניהם: טיפול בהיתרי בנייה. בדברי ההסבר ליתרונות החברה נכתב המשפט הלא ייאמן: "גילינו את הקודים המתאימים הפותחים את השערים על מנת לקבל את הטפסים, אם אתם באמת רוצים להבטיח לעצמכם את קבלת הטפסים בזמן תצרו אתנו קשר כדי שתהיו מובטחים שאתם צועדים בבטחה לקראת המטרה".

מתוך האתר של זוהר ניהול נכסים


אין כמו להעסיק חברת נדל"ן שבעליה קשורים לעירייה ולכנסת כדי לפצח כמה קודים בקבלת אישורים.

שאילתות

שאילתה הינה כלי פרלמנטרי בו משתמש חבר הכנסת כדי לחייב את השר האחראי לענות על שאלה בתחום סמכותו.  ח"כ זוהר הגיש מספר זעום של 5 שאילתות במליאה, בכנסת ה 20. שלוש שאילתות בנושאי אובדן הכנסות מטבק, תנאי המחייה של אסירים ביטחוניים והיערכות הממשלה לטיסות לאומן.
השתיים המהותיות יותר (לדעתנו) – בטיחות בדרכים בצומת בת הדר והגנה על חושפי שחיתות – בוטלו.
מדוע? מהתגובה שקיבלנו מהדוברת של זוהר: "בזכות פעילותו של ח״כ זוהר הוחלט במשרד התחבורה לרמזר את הצומת המסוכן, על כן השאילתא התייתרה. לגבי עניין זכרון יעקב, כנ״ל שם העניין הוסדר ולכן הפכה השאילתא למיותרת גם המקרה דנן"
באם פעולתו של זוהר הביא לתיקון ליקויים אלו – ראוי הדבר לשבח.
לגבי כמות השאילתות, נשווה את זוהר לחברים אחרים מהליכוד. ח"כ ענת ברקו  לדוגמא הגישה 41 שאילתות, שרן השכל 29, יהודה גליק (כיהן קדנציה חלקית) 14 שאילתות. מצד שני ישנם עוד מספר ח"כים מהליכוד שהגישו מספר דומה של שאילתות כמו זוהר – נאוה בוקר, אורן חזן ונורית קורן. שורה תחתונה: שימוש בכלי זה משתנה בין הח"כים, וכמובן שאי אפשר לשפוט רק דרכו את פעילות הח"כ. אך כשנסיים את הפרויקט אנו מאמינים שהוא יוכל להצטרף לשאר הכלים ולספק תמונה רחבה ומקיפה על פעילותו של זוהר.
בשבוע הבא נספר לכם כמה כסף גייס זוהר בפריימריז? האם מקפיד להגיע לעבודתו? וכמובן על פעילותו הרציפה במשכן הכנסת.

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!