ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכנסת פרסמה את רשימת בעלי היתר הכניסה המיוחד לכנסת!

מהיום, הודות לנוהל השקיפות החדש שקידמנו, יו"רי כנסת יחששו שבעתייים מלחלק היתרי כניסה למקורבים ועסקנים שלא ראויים להם. מנגד, הם יזהרו לבטל היתרים לכאלו שאכן זקוקים להם. כלומר, השקיפות תיצור בקרב קברניטינו זהירות הכרחית שתמנע שחיתויות עתידיות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בהמשך לעתירה של התנועה לחופש המידע ושל החתום מטה, הכנסת שחררה עכשיו את רשימת בעלי היתר קבוע מיוחד למשכן הכנסת.
למרבה הצער הנהלת הכנסת גיבשה את הרשימה, כדרכה בקודש, בצורה הגרועה ביותר והכי פחות נגישה. ועדיין, הרשימה בחוץ! הנה היא.

חשוב להדגיש: מעבר לחשיפת הזיקות הנוכחיות וניקוי האורוות – אני מסתכל רחוק. מהיום, הודות לנוהל השקיפות החדש הזה, יו"רי כנסת יחששו שבעתייים מלחלק היתרי כניסה למקורבים ועסקנים שלא ראויים להם. מנגד, הם יזהרו לבטל היתרים לכאלו שאכן זקוקים להם. כלומר, השקיפות תיצור בקרב קברניטינו זהירות הכרחית שתמנע שחיתויות עתידיות. זו מהות הניצחון.

הנה פסקה מתוך פסק הדין בנושא:

מתוך פסק הדין
מתוך פסק הדין

לאט לאט נאיר את כל הפינות האפילות ומהרגע שהאור יידלק – לא ניתן לו להיכבות שוב. תודה לכולכם שאתם שותפים במאבק הזה.

מה עם הביטולים?

בנוסף ביקשנו מהכנסת את רשימת הביטולים של האישורים לאחר שהגיע אלינו מידע בנושא. עו"ד רחלי אדרי האלופה שהובילה את העתירה הזו פנתה לכנסת בבקשה להשלמת מידע נוסף.
כזכור, המאבק התחיל לאחר שהכנסת ביטלה לי (תומר) את ההיתר הקבוע למשכן. מאידך חשפנו כי תעודות קבועות כן מונפקות לאנשי עסקים דוגמת רמי לוי, יו״ר כי״ל ניר גלעד ואף כאלו שהזיקה שלהם לכנסת מתמצה בעסקנות – כל אלו כן נהנים מגישה חופשית.
מהיום – ההיתרים שקופים!

הערות נוספות:

1. עורכת הדין שהובילה את העתירה Rachely Edri זועמת על הכנסת: "הרשימה שמוצגת בפניכם שונה מאוד מהרשימה שאני ותומר ראינו במו עיננו. לכנסת מידע על כל אחד מבעלי ההיתרים, תפקיד, וכו'. אבל הם לא יודעים להפסיד בכבוד ולכן הציפו אותנו בשמות ללא הקשר או תוכן. כתוצאה אנו מתעסקים בהנגשה במקום במהות".
2. טל שניידר (שבעצמה לא מופיעה בקטגוריית העיתונאים כי בכנסת לא יודעים מה זה עיתונאי) פרסמה היום קישור לרשימת באי הבית הלבן. בניגוד לכנסת שהעבירה קובץ עלוב, שניידר הזכירה שבאמריקה הרשימות זמינות בצורות מגוונות אף שמדובר ב"מוסד לא פחות מאובטח מכנסת ישראל. הבית הלבן בכבודו ובעצמו".
3. Zvi Zerahia
נבר ברשימה וקיבץ שמות שיופיעו למטה. זרחיה הדגיש: "מן הראוי שתפורסם רשימה רחבה יותר עם ההקשרים הפוליטיים והנימוקים למתן כל אחד מהאישורים".
4. Liel Daphna
קינחה ב: "תזמון מיוחד בחרה לה הכנסת להפצת רשימת בעלי ההיתרים. רגע לפני החג כשאף עיתונאי לא באמת פנוי לעבודת הנמלים הזו (ומחר גם אין שידורים רגילים)".
5. אני כאמור בכלל חולה בבית, אבל כן יצאתי בשארית כוחותיי לפגישה בנושא לא קשור: מרד המסים. בתמונה: אני, יועץ המס האלוף שלנו ואחד המורדים. המשכנו לבנות אסטרטגיה.
למה אני מכניס את זה כאן? כי בעצם יש קשר. מנהיגים יקרים תבינו: כל העוולות האלו רק מתדלקות אותנו. מרד מסים, חשיפת היתרים מביכים, הפעלת חוקרים פרטיים וכו' – אלו יהיו הבעיות הקטנות ביותר שלכם אם תמשיכו לפעול נגד הציבור שמשלם את השכר שלכם

מתוך הכתבה של זרחיה: יחצ"ן, עיתונאית חרדית ורמי לוי – הרשימה נחשפת
בין בעלי ההיתרים יש 110 מוזמנים מטעם יו"ר ומנכ"ל הכנסת, ביניהם רמי לוי, מבעלי רשת שיווק השקמה; שעיה סגל, יחצ"ן שבעבר ייצג את משפחת נתניהו; משה אדרי, ידידו של ראש הממשלה ומבעלי הסינמה סיטי; דוד בן בסט, יו"ר התאחדות הרדיו האיזורי; אנשי הליכוד חגית ושלמה אלמגור; וקבלן ירושלמי ואיש הליכוד אילן גורדו.
כמו כן, ברשימת המוזמנים נכלל גם ניר חפץ, יועץ התקשורת של בנימין נתניהו. ברשימה נמצאים גם בועז כבל, אחיו של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני); רבקה פאלוך, עיתונאית חרדית שמשמשת גם כיועצת ראש הממשלה לענייני חרדים; איש הימין שבח שטרן ומשה קלצ'ין, איש ליכוד מירושלים.
ברשימה נכללים גם נציגי ארגונים חברתיים ומלכ"רים, ביניהם נילי אבן-חן מהתנועה לאיכות השלטון; ד"ר יצחק קדמן, יו"ר המועצה לשלום הילד; יזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון ורואה החשבון ג'ק בלנגה.
נציגי לשכת עורכי הדין (שלה יש לשכה במשכן) שנמצאים ברשימה הם לילך נחמיה, לביא אוריאן, נוה אפרים, דוד סויסה ואחרים. בנוסף, ל-10 נציגים מטעם ההסתדרות יש אישור כניסה: היו"ר, אבי ניסנקורן, דני בונפיל, מזכיר ארגון עובדי המדינה, אריאל יעקבי, אלי יריב, רועי שרעבי מסיעת הליכוד בהסתדרות, דקלה כהן וורד ויץ. כמו כן, ברשימה גם רן ארז מארגון המורים העל יסודיים ויו"ר הסתדרות הרופאים, ד"ר ליאוניד אידלמן.
3740654598
4. נציגי התעשיינים שנמצאים ברשימה הם היו"ר, שרגא ברוש, המנכ"ל, יהודה שגב, הסמנכ"ל, רובי גינל וקינן רעות. בנוסף, קיבלו אישור כניסה גם מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אליאב בן שמעון ומנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל. מטעם איגוד לשכות המסחר קיבלו אישור רונן סולומון, איתן אביבי והסמנכ"ל, דן כרמלי. לנשיא האיגוד, הח"כ לשעבר אוריאל לין, יש היתר כניסה כחבר כנסת לשעבר. נציגת ארגון הנכים היא שמחה בניטה.


נציגי לשכת העצמאים שקיבלו אישור הם יהודה טלמון, מוטי שפירא ונציג חב"ד, זלמן וולף. חברי הוועדה הציבורית לשכר הח"כים שקיבלו אישור כניסה הם פרופ' חיים לוי, עו"ד חגי סיטון ופרופ' איוויאן פרידמן.

בין מקבלי האישורים: 129 לוביסטים

הרשימה שחשפה הכנסת היא חלקית והרבה שמות של בעלי היתרים לא נכללו בה, ובהם פעילי ליכוד נוספים. הכנסת התנגדה לפרסם את רשימת בעלי ההיתרים מסיבות ביטחוניות, אבל לפני כשבועיים חוייבה על ידי בית המשפט לפרסם רשימה חלקית.
כך למשל פרשן הכדורגל דני נוימן החזיק באישור כניסה קבוע לכנסת מאז 2006. בעקבות תחקיר ערוץ 2, שחשף כי נוימן נהפך עם השנים ל"מאכער" שמחבר לקוחות אל מסדרונות השלטון, החליטה הכנסת להקפיא את אישור הכניסה שלו ולדון בו מחדש. אך במסדרונות הכנסת עדיין מתרוצצים מדי יום שבו הכנסת פעילה באופן מלא 1,000 עד 1,500 איש. הכנסת הנפיקה כ-5,500 אישורי כניסה קבועים למשכן, ולכך יש להוסיף מאות אישורי כניסה חד-יומיים שמנפיקים ח"כים, ועדות או מנהל הכנסת.
דהמרקר אישורי כניסה
בין מקבלי האישורים 129 לוביסטים, הלוביסטים הוותיקים, שפועלים יותר מ-10 שנים, מקבלים גם אישור כניסה קבוע למכונית. כמו כן, בין רשימת מקבלי ההיתרים פעילים מפלגתיים רבים.
שמות נוספים ברשימת המוזמנים של יו"ר הכנסת והמנכ"ל: אברהם פריד מארגון המוניות, מנהל הדיגיטל האישי של רה"מ נתניהו, יונתן אוריך, מנכ"ל הליכוד לשעבר, אריק ברמי.

"זכותו של הציבור במדינה דמוקרטית לשקיפות מלאה"

השופטת נאוה בן אור קבעה באחרונה כי "בתחרות בין השיקול הביטחוני לבין השיקול המצדד במסירת המידע המבוקש גובר השיקול האחרון. אני סבורה כי הכנסת בהחלטתה לא נתנה משקל ראוי לעוצמתו של שיקול זה. מנגד, ניתן משקל רב לשיקול הביטחוני מבלי שהובאה בחשבון באופן מספק העובדה שמדובר במידע שאינו חסוי כשלעצמו, שלא נמנעת מן העותרים האפשרות לפרסם כל שם מהשמות של הרשימה המצומצמת. לפי שיקול דעתם, כפי שלא נמנעת אפשרות זו גם מגופים אחרים, שיבקשו לעיין בה".
בן אור הוסיפה כי "לא מן הנמנע כי במסירת הרשימה של בעלי ההיתרים יש משום הכבדה על מערך האבטחה של הכנסת, אלא שכנגד הכבדה זו עומדת זכותו של הציבור במדינה דמוקרטית לשקיפות מלאה, של התנהלות הכנסת. פרסום שמות בעלי ההיתרים הקבועים, יש בו משום תרומה, של ממש להגברת השקיפות, ומכאן כי החלטתה של הכנסת אינה עומדת במבחני הסבירות והמידתיות".

מהגילויים בעקבות החשיפות
מהגילויים בעקבות החשיפה

לדבריה, "קצין הכנסת עמד בחוות דעתו על רגישותה של הכנסת כמקום שבו נמצאים מדי יום ראשי המדינה, ראשי רשויות שונות כמו: ראשי זרועות הביטחון ועוד. אבטחת הכנסת שהיא מקום פתוח ונגיש יש עימה אחריות כבדה, והמדובר במשימה מורכבת. לדעתו, פרסום הרשימה גם במתכונתה המצומצמת יש בו משום איום בטחוני משמעותי ויביא עימו הכבדה של ממש על משימת האבטחה".
"עוד הוא סבור שאין להשוות את האיומים הביטחוניים עימם היה צריך להתמודד בשנת 2007 עת נמסרה רשימת בעלי ההיתרים לתנועה לחופש המידע, לאיומים הבטחוניים הקיימים כיום", היא אמרה. "אין לי ספק בכנות של קצין הכנסת, אלא שזו אינה יכולה להיות חזות הכל".

"לא נגיש"

עו"ד נירית בלייר מ התנועה לחופש המידע אמרה בתגובה כי "זו במידה רבה רשימת המקושרים במסדרונות הכנסת. חבל שהכנסת, שפתיחות ושיתוף ציבור אמורים להיות מאפיין מרכזי שלה, נאבקה כל-כך נגד חשיפתה.
"עצם ההעברה ערב החג, בפורמט לא נגיש דיגיטלית, כאשר ברור שהציבור והעיתונאים אינם ערוכים לעסוק בנושא ולהתעמק בו מעוררת חשדות וממשיכה התנהלות בעייתית של הכנסת בסוגיה ה

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!