ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חדשות שקופות

מהנעשה בוועדת השקיפות בכנסת. וגם: נתניהו יחוייב לענות לשאלות במליאה, והקאטצ' של פעיל השקיפות דוד ביטן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

1. דיון שקוף:

השבוע נערך בוועדת השקיפות בהנהלת סתיו שפיר דיון מרגש על שקיפות בכנסת! הנה כמה מחילופי הדברים:
ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הציעה כי חברי הכנסת יעבירו את כרטיס הזיהוי שלהם בכל חדר בו יהיו, וכך לציבור יהיה מידע מפורט ומלא על פעילותם של חברי הכנסת. מנכ"ל הכנסת שאל בתגובה "את מציעה לעקוב אחרי חברי כנסת??". גרמן השיבה "זה לא מעקב. זה מקום העבודה שלנו!"
ועדה

שולי מועלם אמרה בדיון: "הדרישה של הלוז שלנו לגיטימית. יצירת אמון היא אחריות שלנו. ככל שנפרסם יותר נוכחות והצבעות, כמו שרת המשפטים מפרסמת – אף שלצערי זה לא מחויב. ככל שנדבר יותר את העמדות שלנו ונעמוד מאחוריהם נוכל לעשות מספיק בלי הצורך של העברת כרטיס. גם לקבל נייר עמדה על שדה בריר ממי שזה האינטרס הראשון במעלה שלו- זה בעייתי. זה יימנע ככל שמרכז המחקר של הכנסת יגדל בעזרת השם".
הקולגות מהמשמר חברתי, כנסת פתוחה, הסדנא לידע ציבורי, העצמת האזרח ועוד – סיפקו שלל הצעות להגברת השקיפות. אני (תומר) ביקשתי שבאתר הכנסת יתאפשר לכל ח"כ להוסיף וולנטארית את הצהרת הונו, נכסיו ויומנו. גם ביקשתי מהח"כים לזכור את תפקודם העיקרי- פיקוח על הממשלה. ציינתי דרכים אפקטיביות לעשות זאת – דוגמת הליך החקיקה עוקף ועדת שרים לחקיקה עליו מנצח ח"כ דוד ביטן (ליכוד) – כי היום קורה ההפך. הממשלה מפקחת על הכנסת.

כשדיברתי אדלשטיין כבר לא נכח לצערי (הוא נמלט בהתחלה).

2. שאלות לנתניהו!

אחרי שכתבתי שוב ושוב על האבסורד בכך שרה"מ לא משיב לשאלות – אפילו לא לח"כים, השבוע אישרו בוועדת הכנסת שממול  (בראשות אותו ביטן) תקנון חדשני. מחד יופחת מספר הצעות אי האמון ומנגד רה"מ לראשונה יחויב לענות לשאלות במליאת הכנסת!
התרבות הפוליטית הקיימת היום- בה נתניהו מדבר אלינו בצורה חד צדדית – מבזה את ישראל. בבריטניה למשל בכל יום רביעי ב-12 מגיע רה"מ לדיון מלא חיים בפרלמנט. בארה״ב קנדי הטביע כבר ב-1960 את הנוהג לכנס מסיבות עיתונאים קבועות, בהן הוא לא מקבל את השאלות מראש.
כעת זה ישתנה, לא בצורה מספקת אבל זו התחלה: רה"מ יגיע לענות לשאלות פעם בשנה לאורך שעה. אגב, בדיון (אותו יזמו מירב מיכאלי וצחי הנגבי) הציעה איילת נחמיאס ורבין דבר גאוני- מי שמחזיק ביותר ממשרד אחד יוזמן כמספר התיקים. לבסוף הוספו 10 דקות לכל תיק (רק בישראל). כלומר נתניהו ידבר כמעט שעתיים.

3. אלוף שקיפות

יו"ר ועדת הכנסת ביטן הוזכר פה פעמיים ולא לחינם. הח"כ המיוחד הזה מעביר מהפכות שמתקנות לא מעט מהבעיות עליהן אנו מצביעים. בוועדה שלו מתנהל פיילוט לתיעוד ההצבעות של הח"כים. לא מזמן ביטן חוקק חוק להגברת הפיקוח על הלוביסטים בהשראתנו ובזכות לובי 99. בזכותו הוועדות מפקחות יותר על משרדי הממשלה.
וקלטו את זה:
בשבוע הבא ביטן מתכוון לקדם שינוי בכל מנגנון החקיקה שבפועל יקשה מאוד על ועדת השרים לחקיקה להפיל חוקים ללא נימוק רשמי וכבד משקל. החוקים יקבלו קודם את אישור הוועדות ורק אח"כ יעברו לממשלה, במקום ההפך. שרת המשפטים מסתייגת מההצעה משום שזה נוגס בכוחה אבל "יש 60% שזה יעבור" (כך אמר לי).
המרץ של ביטן מבורך, ואנו מגבים אותו. אבל יש קאטצ'. תפיסת העולם שלו המקדשת את ריבונות הכנסת מובילה אותו גם לעקוף את הוועדות הציבוריות שנועדו לקבע את תנאי הח"כים. הוא פועל למען כך שהח"כים יקבעו את התנאים שלהם לעצמם. הלקח: אנחנו חייבים להיות עירניים, ולזכור שפוליטיקה מורכבת. צריך לבחון כל דבר בנפרד.

4. בשבת פורסמה כתבה על המיזם בערוץ 10. היא כאן וגם כאן

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!