ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איפה לעזאזל חברי הכנסת?

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צפיתם? יש! כי ההצטרפות שלכם היא קריטית. כי מה שקורה בכנסת הוא קריטי. הוא נוגע לנו. לחיים שלנו. למשל פרשת פאינה קירשנבאום: הסטת המבט עלתה לנו מיליארדים, מיליארדים שתמורתם משפחתה קיבלה לכאורה מאות אלפי שקלים. בתמורה להטבות אישיות פאינה שחטה רפורמות שביקשו להוזיל מחירים לכולנו ולנתב מחדש סכומי עתק מכיסיהם של בעלי ההון לקופת המדינה. בכלל, כל הסתודדות, כל הצבעה בוועדה, כל ח״כ שנעדר מהמליאה – משפיעים. למה? כי התוצר של המפעל בשם ׳משכן הכנסת׳ הוא האמא של כל התוצרים. התוצר הוא המציאות.

אלא שיש פאקים בפס הייצור. מליין פאקים. ודרך לשנות את תרבות העבודה הקלוקלת במפעל היא להביט לתוכו. סליחה, שמיליון זוגות עיניים יסתכלו לתוכו ובמבט חודר ולא מרפה. לא רק קומץ משוגעים לדבר.

last-week-tonight-featured
ג'ון אוליבר

ניסיתי להנגיש את עוולות הכנסת דרך כתבות מכל הסוגים. בד״כ עטפו איתן למחרת את הדגים הדיגיטליים. כנראה שחלק מהאנשים זקוקים למשהו דרמטי יותר מהיקף העדרויות, גופה למשל, כדי להישאב פנימה. אז ניסיתי (ונהנתי) להנגישה גם דרך ספר מתח. זה עבד טיפה יותר. אך לא ממש.

הגיע הזמן לדרך נוספת – קצבית יותר, ובשאיפה מצחיקה יותר. דרך שחלמתי עליה מהיום שראיתי את ג׳ון אוליבר- הקומיקאי שמצליח להפוך תחקירים למרתקים. ולקורעים מצחוק.

הנה הפינה הראשונה. בלי איפור, בלי צוות כותבים (חוץ מגל כהן הסופר מוכשרת שעזרה לי), וללא תשלום. לא יצא על זה שקל מתקציב המיזם – את האולפן תרמה ׳הפלטפורמה׳ המגניבה.

אם זה גם לא יעבוד, אעבור לסרטונים בהם חתולים מדובבים את המליאה. אם כן תאהבו אולי נוכל להאיר את הפינות האפילות במשכן דרך קרני אור משעשעות.

מה אתם אומרים?

עדכון (4.1): אפי טריגר פרגן לפינה בבלוג שלו, וגם צינור לילה העלו את זה לפייסבוק שמה זה זכה בינתיים ל-35 אלף צפיות!

לגבי הפינה הזו – בחרתי בזווית בה נבדוק את הטיסות דווקא של הח״כים החדשים, הטריים. הבדיקות האלו לרוב דומות לרשימת מכולת – אבל מיקוד בטיסות מטופשות של טירונים שבקושי יודעים איך נראות הוועדות – הרגיש כמו דרך יעילה כדי להעביר נקודה.

מי שראה את הפיילוט דחק לקצץ ולקצץ. אני יודע שזה עדיין ארוך אבל תתנחמו בכך שזה יכול היה להיות כפול! פה לפחות אוסיף חלק מהטקסט שקוצץ: למשל שעל זנב המטוס של צור וליפמן יושב חיליק ׳הנוסע המתמיד׳ בר. בר הוא ח״כ חדש (וגם מזכ״ל העבודה) שבילה בשנתיים האלו 53 יום בניכר ב-13 טיסות שונות. או למשל שמרב מיכאלי – שטסה 11 פעם מאז שנבחרה – הצטרפה השנה לטיסה לטיול של שר החוץ אביגדור ליברמן. מיכאלי, ושני הטירונים שמעון סולומון ופנינה תמנו-שטה, טסו ל-11 ימי ספארי באפריקה על חשבונכם. סליחה חשבונכן.

e2808fd7a6d799d79cd795d79d-d79ed7a1d79a-2015e2808f-01e2808f-02-d791e2808f-00-02-29

אגב, כמו החבר׳ה באלבניה, גם ליברמן הצהיר לגבי הטיסה ש״למדינות אפריקה יש חשיבות אסטרטגית עבור ישראל״. וזאת בדיוק האסטרטגיה – רוצים לטוס לאנשהו? תמתגו אותה כמדינה חשובה.

כשקוששנו אחר ח״כ חדש שכן נותר בארץ, מצאנו את מיקי רוזנטל. הוא הסכים איתנו ואמר שלדעתו ״תפקידו המרכזי של חבר כנסת איננו לשמש שר חוץ, אלא לפקח על הממשלה ולהיות שותף להליכי החקיקה״. אלא שכמה ימים אחרי שדיברנו איתו – גם הוא טס. לגרמניה. ועדיין – זו רק טיסה אחת, בניגוד לעשרות אחרים שגילו בגיל מתקדם את ייעודם – קורס צוערים במשרד החוץ.

אגב אולי בכנסת לא באמת מנותקים; נראה שהח״כים היו הראשונים לזהות את מחאת המילקי. 14 מהם ביקרו בברלין לאחרונה במימון הגרמנים, שעם ים רגשות האשם שלהם זה גם בטוח היה מפנק. עד כדי כך כנראה שצור, ההוא שטס 17 פעם, השתגר לשמה פעמיים. כמו אגב מיכל בירן מהעבודה.

דוד צור מסר בתגובה כי "מרבית נסיעותי בוצעו לבקשת מחלקת קשרי חוץ של הכנסת".

ח״כ מרב מיכאלי אמרה: ״לשמחתי, הוזמנתי לייצג את מדינת ישראל ואת מפלגת העבודה בפורומים חשובים כמו אייפאק, ג׳יי-סטריט, הפרלמנט האירופי ובמשלחת רשמית של שר החוץ לאפריקה. עם זאת, רוב הזמן שהייתי בחו"ל היה כשהכנסת היתה בפגרה או בסופי שבוע, וכולן לצרכי פגישות ועבודה".

בלשכתו של ח"כ דב ליפמן אמרו כי הוא ״נבחר על ידי המשמר החברתי כשיאן בפעילות והצבעות חברתיות. נסיעות העבודה בוצעו כמעט כולן במהלך סופי השבוע, מבלי להפסיד ימי מליאה. כאמריקאי לשעבר לח״כ ליפמן יש תרומה משמעותית ביותר למאמצי ההסברה של ישראל ולקירוב יהדות התפוצות".

ח״כ חיליק בר הדגיש כי "נסיעותי לחו"ל נעשו במסגרת היותי חבר כנסת, סגן יו"ר הכנסת ויו"ר השדולה לפתרון הסכסוך ונגעו להסברה ולמאמצים לקידום מעמדה של ישראל ופתרון הסכסוך ברחבי העולם. חלק אחר של נסיעותי כרוך בתפקידי כמזכ"ל מפלגת העבודה, תפקיד בו אני מכהן במקביל לכנסת. נסיעות חברי כנסת לחו"ל הן נסיעות חשובות ליחסי וקשרי החוץ וההסברה של ישראל והם חיוניים לה כפי שנהוג במקומות רבים אחרים בעולם. נסיעותי נעשו כמובן בתיאום ואישור ועדת האתיקה ולפי חוק".

תודה ועכשיו תטוסו לנו מהעיניים. 

אל תיבת ההדלפות הסופר מאובטחת שלנו

לשאר הממצאים

בהמשך לתגובות הח״כים - גרף שהכינה מתנדבת המיזם דליה גרצמן
בהמשך לתגובות הח״כים – גרף שהכינה מתנדבת המיזם דליה גרצמן
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!