ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בנו של פעיל התיישבות ואיש ליכוד דומיננטי ימונה לאחראי על ההעברות התקציביות בכנסת

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שבח שטרן

׳מאה ימים של שקיפות׳ חושפים כי לנעלי התפקיד החדש ״ראש תחום בקרה ותקציב של ועדת הכספים״ צפוי להיכנס נעם שטרן, רפרנט עתיר נסיון ממשרד האוצר, המתגורר בנווה דניאל בשכנות ליו״ר הכנסת. שטרן הוא גם בנו של שבח שטרן, פעיל ההתיישבות וראש המטה הלאומי בליכוד. גורמים בכנסת טוענים למעורבותו של יושב הראש יולי אדלשטיין במינוי אולם שטרן האב והבן מכחישים זאת מכל וכל.

מדובר בתפקיד פיבוטאלי שנולד עקב אינספור ביקורות שהוטחו בכנסת. מיליארדי שקלים מנותבים מדי שנה בוועדת הכספים אך הפיקוח עליהם זעום. ח״כ סתיו שפיר אף פנתה לבג״צ בטענה כי במקביל לתקציב המדינה המאושר בכנסת מתנהל תקציב ״סודי״ מתחת לשולחן. שפיר ואחרים מבהירים כי ההעברות כוללת פירואטים חשבונאיים שנועדו להלבין כספים למוסדות שנבחרי הציבור רוצים ביקרם, בהם התנחלויות בקדנציה הנוכחית, וישיבות בקדנציה הקודמת (כאשר את הוועדה ניהל ח״כ משה גפני).

למרות זאת בוועדה, שמשמשת כיום כצומת הפיננסי המכריע במדינת ישראל, אין איש מקצוע שתפקידו לנטר את ההעברות.

בעקבות מכרז חדש ימונה כעת ראש התחום שיהיה אחראי בין השאר על מעקב אחר השינויים התקציביים, סיוע בדיוני התקציב ופנייה לשרים המבקשים מהוועדה לאשר שינויים בתקציבם.

המינוי עדיין לא רשמי, אולם מבדיקתנו עולה כי אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון – במכרז יזכה נעם שטרן, רפרנט באוצר מזה חמש שנים המרכז את תחום התעשיה והמסחר. שטרן מתגורר בדומה לאביו בהתנחלות אך בשכנות לאדלשטיין. אביו, שבח שטרן, הינו פעיל ליכוד דומיננטי ולפי טל שניידר אחד מגדולי הפוקדים בליכוד. שטרן האב הוא גם ראש המטה הלאומי במפלגה, מכר של רוב חברי הכנסת, בהם היו״ר יולי אדלשטיין.

נדגיש כי אין פסול בהעברת תקציבים לכל גוף שהוא אם מחליטים על כך שליחי הציבור בדיון שקוף נטול אינטרסים אישיים. אלא שמתרבות בקדנציה הנוכחית הביקורות לפיהן תקציבים להתנחלויות מנותבים בדילים שהציבור לא שותף להם. מינוי שכזה – על אף המקצועיות המרשימה בה מחזיק שטרן – מעורר סימן שאלה. האם בוועדה מעוניינים בביקורת ופיקוח אמיתי?

ושוב, שיהיה לשטרן המון בהצלחה. אני מקווה שהוא לא יהיה מרגל של האוצר, אלא מינוי עם ׳מידע פנים׳ שדווקא חושף את השטיקים שלהם. בשביל זה הביאו אותו. יש חשיבות לשקיפות סביב מינוי זה וסביב מינויים אחרים. תמיד חשוב שנדע תמיד את מפת הקשרים כדי שנדאג שהמקום החשוב בישראל וספיחיו לא נגוע באינטרס צר או זר.

משפחת שטרן שללה את הטענות לניגוד עניינים או למינוי פוליטי. שטרן האב, המתגורר בשילה, הבהיר בתגובה כי לא שוחח עם אדלשטיין על המינוי. ״אני רחוק מזה כמזרח למערב. את יולי אני מכיר, אבל הבן שלי מספיק מוכשר ויודע לעשות את הדברים לבד. לא דיברתי על זה עם אף אחד. הוא מקצועי וסיים בהצטיינות את לימודיו״.

לדברי נעם שטרן ״ניגשתי למכרז כיוון שזה התחום המקצועי שלי. בשום צורה לא עירבתי את אבי. המכרז כלל בחינה ובדיקות של מכון מיוחד. יש לי ניסיון כלכלי עשיר, והייתי חבר ועדות סטטוטוריות. בכל מקום ששאלו אותי על ניגודי עניינים הצגתי את הנושא״.

דובר הכנסת הביע את אכזבתו העמוקה מהסטנדרט המקצועי של אי המתנה לתגובה בפרק זמן סביר. לגופו של עניין אמר, כי ככל מכרז בכנסת, גם מכרז זה נוהל באופן המקצועי ביותר. המכרז כלל מספר שלבי מיונים, בחינות בכתב, מיונים במכון כח אדם וועדת בוחנים – והמועמד שניבחר זכה לציונים הגבוהים ביותר. הבחירה נעשתה באופן מקצועי בלבד, וכל רמיזה מהסוג הנטען בידיעה משוללת כל יסוד.

שבח שטרן
שבח שטרן

* עדכון פיננסי קטן: גם חשיפה זו נעשתה ללא הוצאת שקל מתקציב המיזם. לאור עיכובים בירוקרטיים וחשבונאיים – התרומות עדיין נמצאות בידי ׳הדסטארט׳. הן צפויות להיכנס לחשבון בנק מיוחד בקרוב. ברגע שהכספים יועברו התקציב וגם ההוצאות יפורסמו בשקיפות מלאה.

לתיבת ההדלפות הסופר מאובטחת שלנו

לכל הממצאים

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,931 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!